گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد اول
درس چهارم

تصور و تصديق


منطقيين اسلامی بحث خود را در منطق از تعريف " علم " و " ادراك "
آغاز می‏كنند و سپس آن را به دو قسم تصور و تصديق تقسيم می‏نمايند و منطق‏
را مجموعا دو بخش می‏كنند : بخش تصورات و بخش تصديقات . هر يك از
تصور و تصديق از نظر منطقيين منقسم می‏شود به دو قسم :
1 - ضروری يا بديهی
2 - نظری يا اكتسابی
تفكر و استدلال كه منطق ارسطويی مدعی است كه قوانين صحت آنرا بيان‏
می‏كند اين است كه ذهن از تصورات ضروری و بديهی به تصورات نظری و
اكتسابی دست می‏يابد و احيانا آن تصورات اكتسابی را سرمايه تحصيل و دست‏
يابی به يك سلسله تصورات نظری و اكتسابی ديگر قرار می‏دهد ، و همچنين‏
تصديقات ضروری و بديهی را وسيله كشف يك عده تصديقات نظری و اكتسابی‏
قرار می‏دهد و آنها را نيز به نوبه خود وسيله تحصيل و دست يابی يك سلسله‏
تصديقات ديگر می‏سازد

از اينرو لازم است ما قبل از هر بحث ديگر ، علم و ادراك ، و سپس‏
تصور و تصديق و ضروری و بديهی را تعريف كنيم