درس چهارم
تصور و تصديق
منطقيين اسلامی بحث خود را در منطق از تعريف " علم " و " ادراك "
آغاز میكنند و سپس آن را به دو قسم تصور و تصديق تقسيم مینمايند و منطق
را مجموعا دو بخش میكنند : بخش تصورات و بخش تصديقات . هر يك از
تصور و تصديق از نظر منطقيين منقسم میشود به دو قسم :
1 - ضروری يا بديهی
2 - نظری يا اكتسابی
تفكر و استدلال كه منطق ارسطويی مدعی است كه قوانين صحت آنرا بيان
میكند اين است كه ذهن از تصورات ضروری و بديهی به تصورات نظری و
اكتسابی دست میيابد و احيانا آن تصورات اكتسابی را سرمايه تحصيل و دست
يابی به يك سلسله تصورات نظری و اكتسابی ديگر قرار میدهد ، و همچنين
تصديقات ضروری و بديهی را وسيله كشف يك عده تصديقات نظری و اكتسابی
قرار میدهد و آنها را نيز به نوبه خود وسيله تحصيل و دست يابی يك سلسله
تصديقات ديگر میسازد
از اينرو لازم است ما قبل از هر بحث ديگر ، علم و ادراك ، و سپس
تصور و تصديق و ضروری و بديهی را تعريف كنيم